Запуск роздрібного ринку електроенергії в Україні відбувається за рахунок додаткових витрат місцевих бюджетів

30 січня відбулася зустріч представників Асоціації міст України з НКРЕКП з обговорення проблем органів місцевого самоврядування, пов’язаних з запровадженням з 1 січня 2019 року роздрібного ринку електричної енергії.
АМУ представляли Надвірнянський міський голова Зіновій Андрійович (Івано-Франківська обл.), Виконавчий директор АМУ Олександр Слобожан та заступник Виконавчого директора Ярослав Рабошук. Від національного регулятора у зустрічі взяли участь Голова НКРЕКП Оксана Кривенко, члени НКРЕКП Олена Антонова та Дмитро Коваленко.
Одним з кроків щодо запровадження роздрібного ринку електричної енергії стало скасування постановою НКРЕКП від 04.12.2018 № 1597 диференційованих (дво- та тризонних) тарифів на електричну енергію. В результаті підприємства житлово-комунального господарства та органи місцевого самоврядування, які активно використовували такі тарифи, змушені скоротити обсяги надання послуг та збільшити видатки з місцевих бюджетів на оплату електричної енергії. Перш за все скасування  диференційованих тарифів стосується зовнішнього освітлення населених пунктів, централізованого водопостачання та водовідведення, а також забезпечення тепловою енергією закладів освіти та інших бюджетних установ.
Так в окремих населених пунктах замість цілодобового централізованого постачання води введено погодинне (ранкове та вечірнє).
Ще одним наслідком може стати зупинка проектів зі збільшення кількості світлоточок зовнішнього освітлення у населених пунктах та виведення з експлуатації вже діючих.
За попередніми розрахунками, загалом в Україні у зв’язку з скасуванням диференційованих тарифів, щомісячні додаткові витрати підприємств водопостачання зростуть щонайменше на 150 млн грн у місяць, а для забезпечення зовнішнього освітлення необхідно додаткове щомісячне фінансування у 80 млн грн.
Набагато складніша ситуація складається із забезпеченням тепловою енергією бюджетних установ та закладів освіти, які здійснюють обігрів приміщень за рахунок електроенергії. Враховуючи специфіку їх діяльності, органи місцевого самоврядування вимушені збільшувати додаткове фінансування на закупівлю електроенергії, оскільки переведення цих закладів на скорочений графік роботи неможливе.
Всі наведені проблеми ускладнені тим, що постанова НКРЕКП № 1597 була прийнята після того, як місцеві бюджети були сформовані та прийняті, і тепер у них  потрібно вносити коригування, скорочуючи вже затверджені видатки на освіту, медицину та соціальний захист населення.
Представники НКРЕКП висловили позицію, що «нічний тариф» – це питання домовленостей між постачальником та споживачем. Тобто, органи місцевого самоврядування та підприємства ЖКГ можуть на роздрібному ринку електроенергії знайти постачальника, який забезпечить електроенергією у нічний час за значного нижчими тарифами.
АМУ зауважує, що запропонований механізм укладення договорів між постачальниками та непобутовими споживачами електричної енергії на постачання її у окремі періоди доби (нічний час) за нижчими тарифами на сьогодні не може бути реалізований з таких причин:
  • відсутні пропозиції постачальників електричної енергії щодо її вартості;
  • потрібно забезпечити погодинний облік електричної енергії, однак органи місцевого самоврядування не мають для цього спеціального обладнання (АСКОЕ) і не можуть прорахувати необхідні видатки  на його встановлення, оскільки не оголошена ціна на електричну енергію. Зрозуміло, що впровадження такого обліку потребує тривалого часу (корегування бюджету, проведення тендерів, монтажні роботи).
АСКОЕ – автоматизована система комерційного обліку електричної енергії.  
Ще однією проблемою, яка обговорювалася під час зустрічі, є відсутність пропозицій постачальників електроенергії на оголошені підприємствами ЖКГ відкритих закупівлях, під час запровадження роздрібного ринку електричної енергії. Тому великі підприємства змушені закупати електроенергію у постачальника «останньої надії», за ціною, що на 15-20 % вище ринкової ціни. В першу чергу проблема стосується близько 150 підприємств водопостачання, у яких близько 30% тарифу формується за рахунок вартості електроенергії. Враховуючи тривалий та складний процес коригування тарифів на комунальні послуги, сьогодні підприємства сфери працюють з величезними збитками, залишаючись «на плаву» виключно за рахунок фінансової підтримки з місцевих бюджетів.
Зважаючи на вищенаведене, АМУ наголошує, що запуск роздрібного ринку електроенергії  в Україні відбувається за рахунок додаткових витрат місцевих бюджетів.